8 tipov Standartu pre lepšiu prácu z domu

Prežívame jedno z najťažších období pre komunitu okolo výberovej kávy za poslednú dobu. Kaviarne a reštaurácie po celom svete sa zatvárajú, ľudia pracujúci v segmente hotelierstva a reštaurácií sa boja o svoju prácu - a oprávnene. Tejto úzkosti tiež veľmi dobre rozumieme. Nikdy nebolo dôležitejšie podporovať miestne kaviarne, obchody a pražiarov nákupom ich produktov, vreciek kávy alebo kávy so sebou. To je to najmenej, čo môžeme spraviť.

V Standarte sme od začiatku tím, ktorý pracuje na diaľku. Veríme, že ak je práca na diaľku vykonávaná efektívne, ponúka mnoho výhod. Ale pracovať efektívne je výzvou samo osebe na všetkých pracoviskách.

V týchto neistých časoch sme si mysleli, že tým z vás, ktorí majú to šťastie a môžu pracovať z domu, by mohlo pomôcť zopár našich tipov, na ktoré sme prišli počas piatich rokov fungovania Standartu.

Choďte do toho naplno 

V prvom rade, neverím na polovičné riešenia. Nech je situácia akokoľvek šialená, na to, aby bola práca v nej efektívna do najväčšej možnej miery, je dôležité predstierať, že nejde len o provizórne riešenie dočasnej krízy. Choďte do toho naplno, akoby ste odteraz mali pracovať už len takto. Verím v budúcnosť, kde bude úplne normálne pracovať na diaľku.

V tímoch (pracujúcich na diaľku) platí, že dobré vzťahy sú produktívne vzťahy.

Samozrejme, nie všetky odvetvia majú možnosť práce na diaľku, ale pre tie ostatné môže byť táto zmena síce komplexná, no zároveň prekvapivo nekomplikovaná. Dovoľte mi podeliť sa s vami o zopár tipov, ktorými sa riadime s tímom Standartu, aby sme boli čo najefektívnejší naprieč rôznymi časovými pásmami a hranicami, ktoré určujú náš „office‟.

1. Nastavte si myseľ asynchrónne

Dajte si pozor, aby vás od rozrobenej úlohy neodtiahlo každé zapípanie novej notifikácie. Ešte lepšie spravíte, ak si upozornenia úplne vypnete. Pri práci na diaľku je dobré zvyknúť si na asynchrónny prístup ku komunikácii. 

V skutočnosti len málo požiadaviek potrebuje vašu okamžitú pozornosť. Iste, je dôležité reagovať na otázky kolegov v rozumnom čase, ale potreba hneď v tej sekunde nechať všetko tak je veľmi zriedkavá, a často škodlivá.

 

2. Prispôsobte si prostredie

Veľmi dobre viem, aké jednoduché je podľahnúť pohodlnosti pyžama, v ktorom na gauči v obývačke odpisujete na e-maily alebo píšete nástrel briefu, ale myseľ je citlivá na svoje okolie. V domácom priestore sme pripravení reagovať na potreby našich drahých, domácich zvieratiek či na zvonenie zvončeka. Aby ste minimalizovali vplyv prostredia na vašu prácu, postarajte sa o úpravu prostredia okolo vás.

Za užitočné považujem obliecť sa ako do práce, aj keď ostávate len doma. Jednoduché úkony ako osprchovať sa, oholiť sa a obliecť sa ako do práce sú pozitívnym psychologickým spúšťačom, ktorý vás naladí na pracovnú vlnu. Taktiež sa snažte pracovať na niečom, čo ergonomicky najviac pripomína kvalitnú kancelársku stoličku - nie na gauči alebo v posteli! Dosť to pomáha s únavou a správne mi to nastaví hlavu. To, že som si zaobstaral podložku na laptop (pomôže aj zopár kníh) a odhlučnené slúchadlá, sa ukázala ako jedna z najlepších investícií do mojej produktivity. 

Povedzte to jasne a stručne.

 

3. Dobre sa vyjadrujte

Mať dobre zvládnutú písomnú komunikáciu je neoddeliteľnou súčasťou schopnosti byť dobrý pracovník na diaľku. No neznamená to, že by ste mali začať používať kvetnaté vyjadrovanie a duchaplné poznámky. Dobrou správou je, že zrozumiteľné vyjadrovanie sa sa môžete naučiť a trénovať. Pozostáva totiž z niekoľkých jasných princípov. V práci je účel všetkej komunikácie zameraný na produktivitu. Držte sa priamočiarosti, verte v jednoduchú slovnú zásobu, vyhýbajte sa žargónu a odolajte pokušeniu prikrášľovať inak slabé nápady. Povedzte to jasne a stručne.

 

4. Neblbnite s nástrojmi 

Už ste niekedy odignorovali pozvánku do ďalšieho-nástroja-manažmentu od svojho šéfa? Áno, všetci sme si tým prešli. Existujú kvantá efektívnych nástrojov, ktoré môžu využívať tímy pracujúce na diaľku. Keď pracujete vo väčšom tíme, zvážte vyhnúť sa veľkým chatom. WhatsApp skupiny sú zlo. V Standarte používame Basecamp na spoluprácu a manažment úloh a Airtable na plánovanie. Ďalšie dobré alternatívy, ktoré sme skúšali v minulosti, sú Asana a Trello. Používajte tak málo nástrojov, ako sa vám dá, a uistite sa, že pripievajú k vašej produktivite a neuberajú z nej.

 

5. Stretnutia 

Keď si zvyknete na jasné písomné vyjadrovanie a asynchrónnu komunikáciu, zistíte, že vlastne nepotrebujete stretnutia tvárou v tvár (alebo v našom prípade nad virtuálnou šálkou kávy na videohovore) tak často, ako ste zvykli. Ako povedal Andy Grove z Intelu: „Skôr, než zvoláte meeting, spýtajte sa sami seba: Čo chcem dosiahnuť? Potom sa spýtajte, je stretnutie nevyhnutné? Alebo žiaduce? Alebo odôvodnené? Nezvolávajte meeting, ak všetky odpovede nie sú áno.‟

Aj keď pokušenie zostať v kontakte s vašimi kolegami je počas období nútenej práce na diaľku silné, zistili sme, že aj s menším počtom meetingov si stále vieme nájsť čas pokecať a zostať v obraze.

Odstráňte nejasnosti v tom, ako má vyzerať úspech.

 

6. Sústreďte sa na svoj príspevok

Svoje snahy zamerajte na dosiahnutie výsledku, nielen na „robenie si svojej práce‟. Spýtajte sa sami seba, aké výsledky sa od vás očakávajú, namiesto toho, akú prácu robíte. Ak sa ako tím zameriate na prispievanie k celkovému cieľu a odstránite nejasnosti v tom, ako má vyzerať úspech, budete sa podporovať v ich dosahovaní a plávať rovnakým smerom, dobré medziľudské vzťahy sa vyvinú prirodzene. V tímoch (pracujúcich na diaľku) platí, že dobré vzťahy sú produktívne vzťahy. Okrem toho, nikto vás nevidí, ako „vyzeráte zaneprázdnene‟, keď pracujete sami vo vašej kuchyni, popíjajúc kávu. Výsledky sú to, čo sa počíta!

 

7. Empatia je základ

Keď so svojím tímom komunikujete na diaľku, zvážte, ako môže byť vaša správa vnímaná na druhej strane. Vždy predpokladajte pozitívny úmysel. Tón a jemné nuansy sa pri práci pred obrazovkami strácajú, takže východiskovo predpokladajte, že vaši kolegovia majú dobré úmysly. Pomáha to s potenciálnymi nedorozumeniami, a podľa môjho názoru je to aj tak takmer vždy tá správna interpretácia.

 

8. Verte svojim kolegom

Práca na diaľku je založená na dôvere. Nepotrebujete, aby vám niekto pozeral cez plece, aby sa uistil, že si robíte svoju prácu (niežeby to pomáhalo). Ak chce niekto pozerať YouTube namiesto práce, rovnako to môže robiť aj v prostredí kancelárie. Ak máte ako tím jasno v prioritách, rozumiete kto má čo spraviť a máte na to jednoduché, ale užitočné nástroje. Ste v pohode. Verte sebe a ľuďom, s ktorými pracujete, a oni spravia to isté.

Práca na diaľku je založená na dôvere. 

Toto je len zopár z užitočných spôsobov rozmýšľania nad prácou na diaľku, ktoré fungujú u nás v Standarte. Myslíme si, že vďaka týmto prístupom je naša práca efektívnejšia a príjemnejšia a pomáha to členom nášho tímu udržiavať rovnováhu medzi pracovným a osobným životom. 

A ktovie? Počas nasledujúcich týždňov a možno aj mesiacov môžete prísť na to, že práca na diaľku vám a vášmu tímu prináša viac produktivity. Možno si niečo z toho, čo ste sa naučili pri práci z domu, prenesiete aj do kancelárie, spolu s pokročilými skúsenosťami s domácou prípravou kávy, ktoré ste získali. Dávajte si na seba pozor.

 

Z bezpečnej vzdialenosti vás zdraví

Michal Molčan
Zakladateľ a šéfredaktor

P. S.: Ak si kúpite ročné predplatné Standartu, pošleme balíček kávy a posledné vydanie niekomu, komu ho chcete venovať. Je to fakt pekný darček. Len odpovedzte na potvrdzujúci e-mail, pošlite nám jeho alebo jej adresu a o zvyšok sa postaráme.

8 tipov Standartu pre lepšiu prácu z domu

Posielame celosvetovo

Z nášho skladu v Berlíne odosielame celosvetovo prostredníctvom Priority Air Mail.

Vydávame štvrťročne

Nové číslo vydávame štvrťročne. Staňte sa predplatiteľom a aby ste nezmeškali ani jedno číslo.

Dodávame s kávou

S každým vydaním magazínu vyberáme špeciálnu kávu, ktorú exkluzívne ponúkame k predplatnému.